Toneelrecensie

Familietwist tussen de vogels, paarden en zeilen op het erf van een Marker boer

't voetlicht is sterk in chaos

'De geschiedenis van de familie Avenier' van Maria Goos door toneelvereniging 't Voetlicht. Bijgewoond op een boerenerf op Marken.

Een blok typische Marker huisjes, voorbijglijdende zijlen, dravende paarden in het groen en overscherende vogels; toneelvereniging 't Voetlicht heeft een schitterend decor gevonden bij boer Terlouw op het erf. Met twee caravans, een tentje en typische kampeerspullen, zoals rondslingerende bierkratten, tuinstoelen en een waslijn – alles in jaren-80-stijl – is een mooie camping opgebouwd. Alleen de weersomstandigheden kloppen niet, want in plaats van in de stromende regen, zoals het script voorschrijft, zitten zowel de acteurs als het publiek volop in de zon. Maar dat is wel zo prettig.

Het publiek wordt met een glas prosecco ontvangen op de receptie die Janus Avenier (Cornelis Roos) houdt, omdat hij zijn witgoedimperium heeft verkocht. Er staat een grote partytent met bar klaar en op statafels staan de chips en zoutjes voor het grijpen. Tijdens de receptie worden de hoofdrolspelers voorgesteld. Zij waren al herkenbaar aan hun zware grime – die het op het veld prachtig doet – en de vrouwen ook aan hun opvallend hoog getoupeerde kapsels.
De karakters worden gelijk duidelijk geschetst. Janus' zwager Christ de Kanter (Elbert Stoker) voert graag het woord en verdrijft daarmee zijn vrouw Pieternel Avenier (Adinda Dorland) naar de achtergrond. Anneke Avenier (Joanne van den Born) (dochter van Janus en zijn vrouw Toos) sust haar echtgenoot Abel (Erwin van Altena), die het niet geheel eens lijkt te zijn met de gang van zaken, nadat ze hun pasgeboren dochter Yasmina uit de armen van haar tante Rita (Helga de Vries) heeft getrokken, die meer voor het kind zorgt dan haar eigen moeder.
Na de toespraken gaan er schalen met hapjes rond, waarna het publiek naar 'de camping' wordt gebracht. Daar verschijnen nog meer flamboyante familieleden ten tonele en wordt langzaam duidelijk wat er precies met de winst van de verkoop van het witgoedimperium is gebeurd: alles is in rook opgegaan. Wanneer dat duidelijk wordt, ontstaat grote chaos onder de familieleden. En dat is waar 't Voetlicht sterk in is: chaos creëren. Want hoewel er weinig valt aan te merken op de tekstkennis en de lichaamstaal, blijven de gesprekken door fysieke afstand en intonatie wat afstandelijk. Maar wanneer er geschreeuwd mag worden, of gemompeld of zelfs fysiek gedreigd, komen de spelers los en is de chaos compleet.

Faralda Houthuijsen, Noord Hollands Dagblad, maandag 8 juni 2015